søndag den 14. august 2011

Gaudis katedral Sagrada Familia




Samme dag tog vi hen til Antnio Gaudi katedral Sagrada Familia. Katedralen blev påbegyndt i 1920'erne og der bliver stadig bygget på den. Dette billedet er taget fra den østlige side. Man regner med kirken først bliver i 2025. Så den bliver over hundrede år gamle inden den bliver færdig.
Gaudi har præget Barcelona med en lidt anderledes arkitekt tur, der tager udgangspunkt i naturen. Kig godt på billedet og se et træ med fugle der flyver på et træ. Kirken er dekoreret meget tæt med figurer fra biblen.










Læg mærke til hvordan søjlerne er splittet op som var det grene. Man skal have fornemmelsen af at gå i en skov. Oppe under loftet synes at det ligner forskellige blomster.










Inde i midten af kirken er denne himmel som samler talen fra præsten. I hvert fald er der placeret et alter og orglet i nærheden af denne himmel.











På fire søjler der placeret et symbol for hver af de fire evangelister: Markus, Lukas, Matæus og Johannes. Det var en imponerende bygningsværk at være inde i og opleve.
Om Gaudis arkitektur har jeg hørt om en gang hvor jeg arbejdede i på Louisiana i skoletjenesten. Jeg er glad for at jeg nu har set det med mine egne øjne.








Ingen kommentarer: